NBS upozorava na SMS prevaru

27.06.2023 10:16

Photo:

Narodna banka Srbije (NBS) upozorava građane da obrate pažnju ako dobiju SMS poruke sa nepoznatih brojeva telefona, u poslednje vreme sa pozivnim brojem +33, u kojima se pošiljalac predstavlja kao pružalac određenih usluga – Netfllix, Pošta Srbije, DHL i slično, jer je u pitanju prevara.

NBS u saopštenju navodi da se u takvim porukama obično od korisnika zahteva da izvrše određena plaćanja platnom karticom poput poštanskih troškova, pretplate, i slično, preko sajta, za koji se daje link u toj SMS poruci, a koji vizuelno podseća na originalne sajtove kredibilnih kompanija.

"Zapravo se radi o lažnim internet stranicama koje su pod kontrolom kriminalaca", navode iz NBS.

U centralnoj banci objašnjavaju da korisnici, u uverenju da vrše plaćanje određenih manjih iznosa (pretplate, poštarine i slično), unose podatke sa kartice na tom sajtu.

Zatim, već naviknuti na to da se prilikom plaćanja na internetu mora uneti jednokratna lozinka (kod), automatski unose i tu lozinku na sajt, iako im u SMS poruci u kojoj im je taj kod dostavljen od njihove banke, jasno piše da je to kod za aktivaciju platnog servisa (na primer ApplePay), a ne radi plaćanja usluga za koje oni drže da ih plaćaju.

Takođe, korisnici ne obraćaju pažnju ni kada dobiju SMS poruku da su uspešno aktivirali platnu aplikaciju, iako imaju još uvek dovoljno vremena za blokadu kartice pre njene zloupotrebe.

"Kada jednom smeste karticu u svoj elektronski mobilni novčanik, hakeri je zatim koriste za plaćanja na internetu i fizičkim prodajnim mestima, jer takvi platni servisi funkcionišu na način da dalja autentifikacija pojedinačnih transakcija nije potrebna, pri čemu omogućava korišćenje jedne kartice na više uređaja", navodi se u saopštenju.

Korisnici shvataju da se nešto dešava tek nakon što kriminalci izvrše nekoliko transakcija, a zakon o platnim uslugama kao i kartična pravila svih kartičnih brendova u ovakvim slučajevima propisuju da gubitak mogu i u potpunosti da snose korisnici zbog odavanja jednokratne lozinke sa grubom nepažnjom.

Narodna banka Srbije poručuje da će sa svoje strane nastojati da podigne svest korisnika o ovoj vrsti prevare, s tim da i banke moraju da učine više na edukaciji korisnika u vezi sa uslugama koje im nude, a posebno ako one sa sobom nose povećani rizik.

Izvor: RTS

SHARE:

facebook iconlinkedIn icontwitter icon
ad image