Let od Pariza do Njujorka za 90 minuta

26.06.2023 08:28

Photo:

Specijalno dizajnirani mlazni avioni na vodonik mogli bi da započnu novu eru hipersoničnih letova koji bi skratili vreme putovanja oko sveta za nekoliko sati. Poslednji avion koji je imao slične performanse bio je Konkord, supersonični rezultat anglo-francuskog inženjeringa.

Na vrhuncu svojih mogućnosti, ovaj avion prešao je Atlantik u rekordnom vremenu od oko tri i po sata, leteći brzinom od preko 2.100 kilometara na sat. Međutim, za budućnost je to presporo.

Švajcarski start-up želi da smanji trenutno vreme putovanja od Pariza do Njujorka sa osam sati na samo sat i to sa svojim hipersoničnim putničkim mlaznjakom na vodonik.

Dok se druge kompanije ponovo bave supersoničnim letovima, Destinus ima za cilj da napravi prvu komercijalnu letelicu na vodonik koja može da putuje pet puta većom brzinom od zvuka i na visinama većim od 33 kilometara.

Kompanija je testirala svoj prototip aviona poslednjih nekoliko godina, najavljujući uspešne probne letove svog drugog prototipa Eiger krajem 2022.

U aprilu, kompanija se pohvalila investicijama najavljujući svoje učešće u programu koji vodi špansko Ministarstvo nauke, što je deo planova španske vlade da razvije supersonične letove na vodonik. Agencija koja nadgleda program ministarstva, Centro para el Desarrollo Tecnologico e Industrial, odabrala je projekat kao stratešku inicijativu u okviru svog Plana de Tecnologias Aeronauticas (PTA).

Sa ukupnom trenutnom investicijom od 12 miliona evra, projekat uključuje kompanije i tehnološke centre, kao i španske univerzitete.

Energija vodonika je predmet mnogih istraživanja i razvoja, a zagovornici ukazuju na njene zelene akreditive, a glavni nusproizvodi sagorevanja vodonika su toplota i voda.

Istraživači sa Univerziteta RMIT u Melburnu nedavno su razvili 3D štampane katalizatore za koje kažu da mogu da pokrenu hipersonični let i da deluju kao rashladni agens u borbi protiv ekstremne toplote koja nastaje kada avion leti pet puta većom brzinom od zvuka, što je oko 6.100 kilometara na sat . Pri tim brzinama, buduće komercijalne avio-kompanije bi mogle da lete između Pariza i Njujorka za oko 90 minuta.

Takođe projekat Destinus otvara mogućnost da se skrati putovanje širom sveta. Letenje širom sveta od Evrope do destinacije kao što je Australija trenutno traje oko 20 sati u redovnom putničkom avionu.

Destinus tvrdi da će njegova tehnologija omogućiti da let od Frankfurta do Sidneja traje samo 4 sata i 15 minuta za razliku od 20 sati, dok bi let od Frankfurta do Šangaja trajao 2 sata i 45 minuta, osam sati kraće nego što to putovanje trenutno traje.

Destinus se udružio sa španskim proizvođačem motora ITP Aero u junu 2022. kako bi razvio postrojenje za testiranje motora na vodonik. Podsticaj od španske vlade će finansirati izgradnju postrojenja za testiranje u blizini Madrida gde će se testirati motori na vodonik.

Drugi projekat granta od 15 miliona evra finansiraće istraživanje aspekata pogona na tečni vodonik. Projekat je deo nastojanja Španije da bude na čelu razvoja i proizvodnje mobilnosti zasnovane na vodoniku u brojnim sektorima.

Izvor: Euronews.rs

SHARE:

facebook iconlinkedIn icontwitter icon
ad image